Hjelp Delara å unnslippe dødsstraff
Fra Amnesty Norges sider:
«Delara risikerer å bli henrettet for et mord som ble begått da hun var 17 år gammel. Dødsdommen hennes skal ha blitt opprettholdt av iransk høyesterett, etter at hun har blitt dømt til døden to ganger allerede av lavere rettsinstanser. Delara Darabi tilsto opprinnelig drapet, men trakk senere tilståelsen og sa at en venn hadde bedt henne om å ta skylden for mordet fordi de trodde at hun som mindreårig ikke ville risikere henrettelse.
Rettslige skritt for å få Delara Darabi løslatt har ikke ført frem, selv om nasjonal og internasjonal oppmerksomhet rundt saken hennes tydeligvis har resultert i en lang behandling i rettsvesenet.
Den siste mulige løsningen for at hun blir benådet er om offerets familie blir enige om en økonomisk kompensasjon, såkalte blodpenger, i bytte mot hennes benåding. Så langt har et av familiemedlemmene motsatt seg dette.
Iran har henrettet minst 42 mindreårige forbrytere siden 1990, åtte av disse ble henrettet i 2008 og en i januar 2009.»
Henrettelsen skulle etter planen ha vært utført i begynnelsen av denne uka, men er nå utsatt i to måneder. Vi har med andre ord to måneder på oss til å øve globalt press på iranske myndigheter, om vi får mange nok med oss. Og det hjelper! Utsettelsen er i seg selv resultat av internasjonalt press.
Du kan bidra på flere måter:
- Kopier denne bloggposten og send utfordringen videre (endre gjerne teksten for personlig tilsnitt).
- Gå til denne siden og signér Amnestys kampanje elektronisk.
- Kopier brevteksten på samme side (se «send et brev»), og send denne enten som epost til shahroudi@dadgostary-tehran.ir eller info@dadiran.ir, eller som faks til
+ 98 21 3390 4986.
Takk til Jarle Petterson for oppfordring. Jeg sender herved oppfordringen videre til leserne mine.
Oppdatering: Dessverre hjalp ikke kampanjene denne gangen. Delara Darabi ble henrettet på morgenen den 1/5-09. Les mer hos Jarle Petterson.


Skarntyde — April 23, 2009 @ 5:03 am:
Punkt 1, 2 og 3 utført.
abre — April 24, 2009 @ 9:03 am:
Flott!
Scarfle — April 24, 2009 @ 9:08 pm:
Kan jeg spørre om dette på en måte vitner om en manglende respekt for andre staters rettssystemer?
Hvordan ville vi ha regagert på en skare iranske bloggere som hadde protestert fordi vi ikke straffet en iransk turist som på norgesbesøk hadde hatt sex med ei lokal jente utenfor ekteskap?
abre — April 24, 2009 @ 9:17 pm:
Scarfle:
«Kan jeg spørre om dette på en måte vitner om en manglende respekt for andre staters rettssystemer?»
I aller høyeste grad!
«Hvordan ville vi ha regagert på en skare iranske bloggere som hadde protestert fordi vi ikke straffet en iransk turist som på norgesbesøk hadde hatt sex med ei lokal jente utenfor ekteskap?»
Vi ville ignorert det. Vi får se om Iran gjør det samme.
Randi Hagen Eriksrud — April 28, 2009 @ 2:25 pm:
Hei, Jeg så kommentarene rundt innlegget først nå, og vil komme med en presisering fra Amnestys side. Dette dreier seg ikke om å blande seg inn i andres stater rettssystemer. Dette handler om å kreve at Iran overholder internasjonale menneskerettighetslover, som de har forpliktet seg til, for eksempel Barnekonvensjonen.
Mvh,
Randi i Amnesty
abre — April 28, 2009 @ 3:22 pm:
Randi Hagen Eriksrud:
Takk for viktig presisering.
I tilfelle noen tviler: Mitt svar til Scarfle er verken på vegne Amnesty eller bloggaksjonens initiativtaker, Jarle Petterson.
Når Scarfle spør om dette «vitner om en manglende respekt» for Irans rettssystem, er altså mitt svar et ubetinget ja. Jeg har ingen respekt for et rettssystem som innebærer grove brudd på menneskerettighetene. Dette er forsåvidt uavhengig av hvorvidt regimet det gjelder har forpliktet seg til å overholde rettighetene eller ikke.
Jeg mener dessuten at slike forsøk på påvirkning må være legitimt uansett regime, og synes det er urimelig å anse dette som innblanding i andre lands rettssystemer.
Scarfle — April 29, 2009 @ 9:11 pm:
Abre: Jeg troller bare, selv om jeg antar at du egentlig misliker trollerier.
Intern sak: Tror jeg har trollet litt med deg på njus også, om jeg ikke husker feil - du var der, ikke sant?
Men altså: Amnesty solgte meg ikke et medlemsskap med det svaret der, altså
abre — April 29, 2009 @ 9:19 pm:
Ja, jeg var på news til 2006.
Og trolling … tja. Det kommer vel litt an på. Ironi er nå greit, ihvertfall. Forutsatt at jeg skjønner den, selvsagt.
Scarfle — April 29, 2009 @ 11:05 pm:
Peace & Love, Abre
Jeg tøyset under flere nick på njus på den tiden - men du var alltid så vennlig og logisk rettledende at jeg aldri klarte å lure deg ut på glattisen, ser jeg av Google-arkivet nå.
Er i grunnen misunnelig på din evne til å diskutere saklig med meningsmotstandere, uten å falle for fristelsen til å bli nedlatende og hånlig.
abre — April 29, 2009 @ 11:35 pm:
Takk for det. Jeg synes stort sett det er lett å være saklig når andre er det. Og det er jo de fleste.
Men det hender at jeg holder litt igjen før jeg poster en kommentar, teller til ti og vel så det, og omformulerer en smule. Ikke alle førsteutkast er like diplomatiske, må jeg innrømme.
Sus Scrofa — May 2, 2009 @ 11:17 am:
Denne gangen hjalp det altså ikke.
abre — May 2, 2009 @ 11:33 am:
Nei, dessverre. Det er virkelig deprimerende.